BASF Antwerpen

BASF Ivo-8105
Scroll down

Veiligheid stopt niet aan de sitegrens

De site van BASF Antwerpen is gelegen in het meest noordelijke deel van de Antwerpse haven. Het is het grootste chemische productiecentrum van België en het op een na grootste van de BASF-groep wereldwijd. Meer dan vijftig jaar geleden vestigde BASF zich op deze gunstige locatie in het logistieke centrum van Europa, de haven van Antwerpen.

Chemische bedrijven hebben, vanwege de aard van de activiteiten, een lange traditie van veiligheid, gezondheid en milieubewust denken. Er is veel aandacht voor veiligheidsprocedures, opleidingen, ISO en managementsystemen om de veiligheid te beheren. De chemische sector is voorzien van de beste hardware, machines en materiaal en haar medewerkers zijn goed opgeleid en volgen bijscholingen om kwaliteit te leveren en ongevallen uit te sluiten. Deze inspanningen moeten we ook doortrekken naar de verkeersveiligheid in het woonwerkverkeer. Met kennis van de risico’s en defensief rijgedrag kunnen verkeersongevallen voorkomen worden”, vertelt Wino Wammes, Manager Prevention Policy bij BASF Antwerpen.

Via campagnebeelden op onze sites trekken we de aandacht van onze medewerkers en zien ze dat verkeersveiligheid geen ver-van-hun-bedshow is
Wino Wammes, Manager Prevention Policy bij BASF Antwerpen

Sensibiliseren met herkenbare beelden

in the picture

Een beeld zegt meer dan duizend woorden. Een cliché, maar wel eentje dat klopt. “We gebruiken foto’s die we op de BASF-site en in de omgeving van de Antwerpse haven nemen”, aldus Wino Wammes. “Zo trekken we de aandacht van onze medewerkers, en zien ze dat verkeersveiligheid geen ver-van-hun-bedshow is.”

“Tijdens de wintermaanden stond onze campagne in het teken van zichtbaarheid van fietsers. We vroegen aan alle fietsers of we een foto mochten nemen in onze lichttunnel (verduisterende legertent). De foto’s verzamelden we op intranet zodat iedereen kon zien wie ‘in de picture’ stond door zijn reflecterend materiaal of kledij. Een eyeopener waarbij je zelf de conclusie kon trekken.”

“Dit sluit ook aan bij ons idee van eigenaarschap. Als je naar het werk fietst ben je zelf eigenaar van je veiligheid. Je hebt een veilige fiets, maar je bent zelf verantwoordelijk voor het onderhoud. Als je fietsbel of verlichting stuk is, dan vervang je deze. Met een speedpedelec kan je snel rijden, dus moet je ook meer afstand houden. Je bent zelf verantwoordelijk voor je eigen rijgedrag. Periodiek kiest iedere werknemer acties die hij zelf kan doen, dit kan ook binnen het thema verkeersveiligheid. Op het directiecomité worden ook verkeersongevallen besproken en er wordt gezocht hoe we ze kunnen vermijden.”

Wino Wammes: “Met betrekking tot de weginfrastructuur wordt er intern op de site geïnvesteerd in de verhoging van de verkeersveiligheid. Bijvoorbeeld betere zichtbaarheid door verlichting in het wegdek aan te brengen aan de onbewaakte spoorwegkruisingen, en het verbeteren van de fietspaden.”

“Buiten de site worden de knelpunten en gevaarlijke situaties op de Scheldelaan en de poortingangen door de medewerkers gemeld en deze worden met de overheid besproken en in oplossingen omgezet. BASF moedigt fietsen ook aan door infrastructuurinvesteringen op onze site.”

Dit interview is een excerpt uit de publicatie Uw werknemers veilig op weg. Dit boek is ook te bestellen via safe2work@vsv.be.

We gebruiken cookies op deze website om uw gebruikerservaring te verbeteren.
Door verder te gaan, gaat u hiermee akkoord. Meer informatie